25 januari 2012

Väntan.....

2 veckor sedan jag var på sjukhuset för den rapport Läkemedelsverket ville ha efter ett halvår med Armour Thyroid. Sedan jag kom upp i dos har jag mått riktigt bra, trots lunginflammation med efterföljande astma och all den energi som gått åt bara till att andas.

Min man kommenterade igår att jag inte alls är lika ljuskänslig längre och det stämmer ju, för jag kan sova även om det inte är kolsvart i sovrummet. Det kunde jag inte förut, då var jag tvungen att täcka för alla ljuspunkter i rummet och ha dubbla gardiner och persienner för fönstret för att alls kunna somna. Jag prövade även ögonmask, vilket skulle varit det enklaste sättet att få det tillräckligt mörkt, men den tryckte mot ögonen så det fungerade inte. Jag har varit väldigt känslig för alla intryck: beröring, ljus, ljud, lukter och emellanåt smaker. Det är så skönt att det minskat!

Annars är det mest revolutionerande för mig att jag ofta klarar mig utan att sova middag! Tills jag började med Liothyroninet sov jag middag 2 timmar varje eftermiddag, vare sig jag ville det eller ej (och det ville jag inte!), för jag kunde inte hålla mig vaken mer än 5-6 timmar åt gången. Med Liothyroninet minskade behovet något och jag kunde ibland bara ligga och vila en halvtimme-timme eller sova någon timme- vilket även det var en stor förbättring!

Med den senaste dosen AT, 3 tabletter x 1 grain, behöver jag oftast inte sova! Det kan finnas andra orsaker, som att jag hade ett helt annat sovmönster pga mina andningssvårigheter hela december- första halvan av januari och att jag ätit kortison (Betapred) för astman de senaste veckorna, men nu har jag slutat med dem så om det håller i sig så har jag verkligen fått en rejäl förbättring av min livskvalitet! Hoppas, hoppas....

Nu väntar jag bara spänt på att Läkemedelsverket skall godkänna en ny licens så att jag kan hämta ut ny medicin på apoteket. Lite bråttom är det, för de jag har hemma nu tar slut vid månadsskiftet och apoteket behöver upp till 3 veckor på sig att få hem nya....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar