15 oktober 2013

Felaktigt utförsäkrad får rätt till sjukersättning

I veckan har en viktig dom kommit i Högsta förvaltningsdomstolen: Vann mot F-kassan efter tre års kamp. Det är Lotta som kämpat i 41 månader och genom tre domstolar för att få rätt till sjukersättning, istället för den utförsäkring hon drabbades av 2010. Under åren sedan dess har hon varit tvungen att leva på sin man, men nu får hon de 400 000 kronor, hon borde ha fått från början, retroaktivt. Grattis Lotta och tack för att du tagit kampen för så många andra!

Domen bygger på de nya tolkningar, av reglerna för sjukersättning, som kom förra hösten. Framför allt rör det sig om ­personer med lång sjukhistorik och diagnoser som smärta, utmattning och psykiska sjukdomar, där möjligheterna till ­rehabilitering uttömts. Den största förändringen är att man nu skall ta hänsyn till sjukhistorien och på den basera bedömningen om vad som är rimligt att anta om framtiden.

Tidigare gick man bara på den aktuella situationen och det kan ju vara ganska stor skillnad på om ett tillstånd/ skada/ sjukdom är reparerbar, beroende på om den är nytillkommen/ nyupptäckt eller om man genomgått behandling/ rehabilitering/ arbetsträning under något decennium utan att komma längre än man gjort!

Det är denna nya regeltolkning som hjälpte mig att få sjukersättning förra julen, efter att jag hade varit utförsäkrad i 37 månader, då jag liksom Lotta hade varit hänvisad till att leva på min mans inkomster. Tyvärr fick jag inga pengar retroaktivt för de år jag varit (felaktigt) utförsäkrad, eftersom jag inte fick prövningstillstånd till kammarrätten när jag utförsäkrades. Tyvärr så tror jag inte för ett ögonblick att jag och Lotta är ensamma om att ha blivit utförsäkrade/ "friskskrivna" trots att vi inte haft någon arbetsförmåga att försörja oss med hjälp av!

Enligt Försäkringskassans rättschef så betyder domen att de kommer att fortsätta med de mer generösa bedömningarna som de gjort det senaste året. Det innebär att personer som tidigare nekats sjukersättning nu kan få det.

Så om du är i den situationen skall du absolut ta chansen att söka på nytt! Skaffa ett nytt läkarutlåtande och fyll i blanketten Ansökan om sjukersättning. Tyvärr fungerar inte länkarna till informationen om reglerna för sjukersättning när jag försökte, men man kan alltid ringa Försäkringskassans kundservice: 0771- 524 524.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar