3 november 2013

Tankar om livsval

Jag har läst boken Hejdå, ekorrhjulet! Människor som går mot strömmen. En bok som av förlaget beskrivs så här: "Att göra som alla andra är inte svårt. Men går man mot strömmen måste man fundera över sina livsval och hur man vill forma sin framtid. I den här rikt illustrerade boken porträtteras ett 20-tal människor som bytt spår i livet. De har velat få mer tid för sig själva, byta jobb eller dra ner på sin konsumtion.

Möt Christer, som sa upp sig från jobbet och startade ett café i Båstad. Möt fotbollsstjärnan Tina Nordlund som var bäst i Sverige när hon drabbades av ätstörningar. I dag har hon uppnått en ny balans i livet. Sonja och Harald tröttnade på livet i storstaden och flyttade ut på landet. Jörgen och Fredrik startade Tidsverkstan – för att uppmuntra människor att förbättra vardagen för sig själva och sina nära. En av topparna i svenskt näringsliv, Arne Mårtensson, hoppade av och gav sig ut på sitt livs äventyr tillsammans med sin hustru."


Innan jag själv ramlade ur ekorrhjulet med en krasch, julen 2000, så hade jag inte funderat så mycket på dessa frågor: Jag var rätt nöjd med både jobbet och livet i stort. Jag var jättenöjd med mitt yrkesval och tycker fortfarande att förskolläraryrket måste vara ett av de bästa yrken man kan ha! Förmånen att få följa nya små människor under deras första år i livet, se deras utveckling och hur de lär sig genom det de upplever och inte minst att få uppleva världen på nytt genom barnens ögon- kan man egentligen ha ett mer givande arbete!?!

Okej, arbetsbelastningen hade ju blivit hårdare och hårdare under de 20 år jag jobbat, särskilt under 90-talet, lönen var kanske inte så mycket att hurra för i förhållande till utbildning, ansvar och krav- men arbetet var verkligen roligt och utmanande och stimulerande!

Det tog mig många år att inse och acceptera att jag inte längre hade kapaciteten att komma tillbaka till arbetet som förskollärare! Under dessa år har jag också funderat mycket på vad som är viktigt i livet och ifrågasatt många av mina tidigare val. En sak kan jag idag säga helt säkert: Det var absolut inte värt priset att slita ut mig så till den milda grad som jag gjorde innan jag kraschade!

Idag önskar jag att jag hade insett detta betydligt tidigare och hoppas att andra inte går i samma fälla som jag gjorde! Jag trodde att stress inte var farligt så länge man trivs med det man gör- men det spelar ingen roll om det är positiv eller negativ stress! För mycket stress är ändå skadligt!!!

Boken Hejdå, ekorrhjulet! innehåller fyra kapitel: Kampen om tiden, Kampen om konsumtionen, Byta spår och ett PS med Dalai Lamas tankar om livet.

Jag tycker kanske inte att det är så stor skillnad på kampen om tiden och den om konsumtionen, det är ju som två sidor av samma mynt: Om man drar ner på konsumtionen, så skapar man eventuellt ett utrymme för få mer tid för sig själv och sin familj, eftersom man inte längre behöver dra in lika mycket pengar för att få det att gå runt. Och om man går ner i arbetstid, så kanske man kan konsumera mindre, då man har mer tid att sköta om och laga saker, odla, baka och laga mat eller vad det nu är man tycker är viktigt i livet.

En kvinna i boken, sa att när hon bestämt sig för att konsumera mindre, så  blev det naturligt att packa fikakorgen och ge sig iväg till ett ställe som inte kostade något att besöka, i motsats till de helgaktiviteter de ägnat sig åt tidigare som kostade inträde och fika och vad det nu var. Större än så behöver det ju inte vara!

Några citat ur boken:
"Att behöva ägna fritiden åt materialförvaltning lockar allt färre."
 "Att leva mer enkelt behöver inte innebära att man säljer allt man äger och flyttar ut på landet för att tova sitt eget toalettpapper."
"Ibland undrar jag om det ökade materiella välståndet i motsvarande grad ökar människors lycka."  
"Att överkonsumera är inte bra för miljön och inte heller för den enskilda människan. Det är bara bra för det ekonomiska system vi har idag."
"Om alla sätter sig ner för att fundera på vad som betyder mest för dem tror jag att de flesta svarar att det handlar om att få vara frisk, att ha människor man älskar omkring sig och att få syssla med det man tycker bäst om."
"Men att hoppa av ekorrhjulet behöver inte innebära att man jobbar mindre, det kan ju också vara så att arbetet känns så meningsfullt att dygnets timmar inte räcker till för allt man vill uträtta."
"En massa prylar ställer bara till med besvär. De skall användas, skötas om och så blir man orolig för att de skall gå sönder." 
"Vi var trötta på våra ganska inrutade liv och kände att mycket på våra jobb handlade om att uppfylla andras önskningar."
"En del mår nog bra av att hoppa av ekorrhjulet och byta spår. Medan för andra räcker det med att se över hur de fungerar på jobbet och privat, och fundera över hur de vill leva sina liv."
"Många människor är så fångade i jakten på att skaffa ännu mer att de inte skapar utrymme för något annat i livet"

Jag tror att den som funderar över dessa frågor kan hitta sina egna guldkorn i boken. Det är ingen av dem som beskrivs, som påstår att de hittat den "rätta" vägen som alla borde följa, bara att de hittat sin egen väg som gör att de själva mår bättre och är nöjda med sina val.

En förändring av livssituationen , behöver ju inte innebära att man förändrar allt över en natt, det kan ju vara en liten förändring som gör att man mår bättre och orkar mer. Jag skulle önskat att jag varit mer uppmärksam på detta tidigare i mitt liv!



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar